Od 1.11. rozšiřujeme naši provozní dobu prodejny v ČB a to v sobotu až do 13:00.

Jak vybrat lyžařsku helmu?

V posledních letech se z přilby z čistě ochranných pomůcek vyvinuly v módní kus výbavy, tedy nejenom praktický, ale i nápaditý a hezký. Přilbu ale také můžeme brát spíše jako šikovnou multifunkční pomůcku bez toho, aby nám implikovala nebezpečí a zranění. Chrání proti chladu, dobře se v ní převážejí brýle, nenavlhne a neproprší, ochrání proti větvi nebo kotvě vleku. Čeho si tedy kromě designu při výběru přilby všímat?

Přilba musí padnout

S tím, jak se rozšiřují možnosti individualizace pomocí utahovacích pásků okolo hlavy, roste i nebezpečí volby helmy špatně padnoucí. Nezapomeňte tedy na klasickou poučku – vybírat takovou, aby seděla bez padání do očí i bez zapnutí pásku. Helma přesně sedící na hlavě je něco jako přesně padnoucí bota. I botu příliš velkou můžete zkoušet vycpat, ale nikdy to nebude ono. Stahovací pásek tedy ano ale vždy na padnoucí přilbě, nikdy by neměl suplovat přesné usazení.

Přilba na míru

V poslední době se objevilo rovněž několik způsobů přizpůsobení tvaru helmy hlavě. Stále populárnější je dofouknutí helmy vzduchem - např. systém SALOMON CUSTOM AIR. Dobré je určitě tam, kde nepřekonáváte velké výškové rozdíly. Při sjezdech s kilometrovým převýšením, a podobně při takových výjezdech lanovkou, už narazíme na změny objemu při různém tlaku a je tedy nutné přilbu do- nebo ufouknout.

Přilba a brýle

Rovněž nepodceňte vyzkoušení helmy s brýlemi a naopak. Dnes je většina brýlí tzv. helmet compatible, ale ani nákup brýlí a přilby od jedné značky nezaručí, že zrovna na vaší hlavě spolu sedět nebudou. Navíc máte-li jeden kus výbavy starší a dokupujete nový, nemusí být shoda ani v případě jednoho výrobce samozřejmostí.

Vhodný není ani velký prostor mezi horní hranou brýlí a helmou (nápor chladu na čelo, lze řešit kuklou do helmy), ani prostor žádný (ucpává se ventilace na vršku rámečku a krycí molitan může nasávat vlhkost ze sněhu). Správně kompatibilní brýle mají pruženku („gumu“) připevněnou na brýlích hodně vepředu, aby dobře kopírovala tvar helmy. U některých brýlí je dobré zkontrolovat, zda vám rozpínací/nas­tavovací přezka pruženky nekoliduje s klipem v zadní části brýlí.

Detaily

V dnešní nabídce si už lze vybrat i kvalitní a dostatečně měkký pásek. Dražší helmy mají i kovový uzávěr místo klasického plastového bajonetu. Výhodou je i ráčnové utahování. Zejména u dětí je dobré vyzkoušet, zda se jim daří pásek rozepnout a zapnout, ideálně v rukavicích.

¨

Konstrukce - sendvič versus inmold

Původní „plné“ (tzv. full-shell) helmy se skořepinou překrývající uši značně ustoupily. Zdá se, že si ponechávají sportovní až závodnický image, podporovaný samozřejmě sportovci se sjezdaři v čele. Mnohem větší oblibě – nejen u freeskierů a snowboardistů, ale i u běžných lyžařů – se těší modely s odnímatelnými měkkými kryty uší, tzv. half-shell. Většinou se prodávají modely zhotovené spečením vnitřní vrstvy s vnější skořepinou, tzv. inmold procesem. Jsou o něco lehčí než převážně sendvičové helmy plné. Paradoxně jsou vývojově starší sendviče o něco dokonalejší: jednak v průměru mívají o trochu větší tuhost a odolnost (nemusí ale být vždy pravidlem, záleží i na materiálu vnějšího skeletu i na tloušťce vrstev), jednak jsou koncipované tak, aby vnitřní vrstva sílu menšího nárazu pohltila bez následků pro integritu helmy. Kdežto u inmoldových se síla rozkládá v nastříkané hmotě EPS, která slouží vlastně jednorázově.

Výměna přilby

Oficiálně se doporučuje helmy nejdéle po pěti letech (kvůli stárnutí materiálu vlivem UV záření) a po každém (exaktněji nedefinovaném) nárazu vyměnit. Je to samozřejmě trochu teoretické, protože roli hraje mechanismus i síla úderu, ale dokud nebude k dispozici odborná prohlídka helmy s posouzením, zda je ještě použitelná, nemá její uživatel jistotu. Jistější je tedy přilbu po jakémkoliv poškození vyměnit.

Zdroj : SNOW.CZ